04 maart - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu 04 maart - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu

04 maart

Door: Colina

Blijf op de hoogte en volg Colina

04 Maart 2014 | India, Sīkar

Ik werd vanmorgen wakker toen Jacob om 6 uur naar de wc ging. Ik was afgelopen nacht al twee keer geweest. Voor de verandering heb ik vanmorgen maar eens koffie voor hem gezet wat hij wel even leuk vond volgens mij. We hadden genoeg tijd tot het douchen en die was weer lekker warm. Ik zag dat Ram Singh zijn onderbroek had gewassen en hij hing hem over de waslijn met daaroverheen een handdoek, mogen ze dat van elkaar ook al niet zien? Ik vond het kouder vanmorgen. Het ontbijt was op tijd klaar en wij wilden er weer voor gaan vanmorgen. De trui was vanmorgen wel weer nodig in de tuk tuk zelfs Jacob had hem weer aan. We zijn benieuwd. We hadden een plan gemaakt gisteren dus alles moest op rolletjes verlopen. Niet alle kinderen van onze klas waren er vandaag en we kregen er weer twee nieuwe bij. We zijn begonnen met de twee weekdagen, gisteren en vandaag en Ram Singh schreef het in het Hindi eronder. De kinderen konden het weer mooi overschrijven, het ging best wel goed. Daarna hebben we ieder kind een post it gegeven met hun naam erop en op het bord hebben we my name is…. What is your name? Geschreven. Ze gingen het opschrijven en natuurlijk hun naam erbij. We hebben toen aan Ram Singh uitgelegd dat ze het nu steeds aan elkaar moeten gaan vragen. Dat ging in het begin wat moeilijk op sommige na maar toen ze het door hadden ging het prima en ze genoten ervan. Vikash was wat lastig vandaag en Jacob heeft hem op een gegeven moment voor een paar minuten apart neer gezet zodat hij even tot rust kon komen. We vroegen aan Ram Singh op een gegeven moment of hij het wilde overnemen met het Hindi. Het was afgesproken maar hij gaf aan dat het onze keuze zou zijn. We zijn toen maar verder gegaan met de woorden Apple, etc. We hebben ook geprobeerd een aantal letters weg te laten die ze dan moesten invullen maar volgens mij konden dat er maar 2.Ram Singh deed erg zijn best en was ook zachtaardiger naar de kinderen. De kinderen genoten ervan toen hij het ABC met voorbeelden afging en de voorbeelden na deed. Ze moesten er wel om lachen ook toen hij een bord schoon maakte met een hoofddoek van een meisje. Het wordt nog wel wat met hem. Toen was het plan dat de kinderen van onze klas een gedeelte zouden gaan schoon maken. Nou het ging helemaal anders. De kinderen werden in 4 groepen verdeeld en uiteindelijk moesten 1 stel de stenen oprapen anderen hout en papier en wat de anderen moesten weet ik niet. Alles liep weer door elkaar heen en de kinderen waren duidelijk moe. De zon scheen wel weer toen wij op school aankwamen en de kinderen hadden dorst van het in de zon zitten. Jacob heeft ze dus maar water gegeven. De tank was net gevuld. Op een gegeven moment kwam er namelijk een tractor het schoolplein op die de tanks met water heeft gevuld. Het liep dus anders dan we hadden afgesproken en het lijkt erop dat de jongens totaal geen overleg hebben met elkaar. Wij moeten de avond ervoor de les voorbereiden maar dan mag je van hun toch ook wel wat verwachten. De kinderen mochten daarna nog spelen. Ze gingen in een kring staan en konden kiezen uit 4 spellen. Je gingen aftellen en de nummers moesten elkaar opzoeken. Jacob hielp ze daarbij en het was een goed plan. Maar ja dan komt die Portugese er weer tussen en dan wordt het omgegooid. Jacob en ik zijn maar gaan zitten er waren genoeg vrijwilligers. Daarna nog een banaan en weg wezen. Volgens ons was de afspraak dat we om 13 uur terug zouden zijn om te eten. Nou ik was pas om 1320 terug. Ik ben met Jacob nog boven gaan zitten om stoom af te blazen. Op een gegeven moment komt Erica bij onze klas om te zeggen dat de 1ste klas te groot is en er een paar kinderen van daar naar ons toe moeten. Jeetje we hebben met de jongens afgesproken dat als ze kinderen hebben die naar ons toe kunnen dan kunnen zij ze sturen. Maar nou komt zij. Ze is er even 5 minuten en gaat dan tegen mij zeggen wat en hoe. Ik heb tegen haar gezegd dat ze beter een van de nieuwe vrijwilligers weg kan halen bij het dagverblijf. Die moet volgende week het van ons overnemen en in dat klasje is het erg rustig. Dat deed ze dan uiteindelijk ook. Het schoonmaken gelijk na school was teveel van het goede en we vroegen aan Ram Singh waar dat idee vandaan kwam. Hij vertelde dat hij alleen maar de opdracht heeft uitgevoerd en wist dus van niets. Hij vond het ook niet zo’n goed plan. Hij is er ook nog steeds niet mee eens dat de special needs klas er is. De twee dames voeren daar niets uit en de kinderen moet je gewoon in de klas zetten en even wijzen op hun verantwoordelijkheid en even strak houden. Vanmorgen is Ravi weggestuurd van school want hij zei tegen Aron fuck your mother. Hij vroeg toen aan de hele groep wat hij daar mee aan moest ipv de twee meiden die met hem werken. Ik was er na deze ochtend even helemaal klaar mee. Na de lunch was het wel weer gezakt, maar dat heb je soms! Maar met onze klas ging het perfect vanmorgen.
Vanmiddag was er niets te doen. We zijn na de thee gaan lopen en hebben lekker de I phone meegenomen en hebben tijdens het wandelen naar U2 geluisterd/gezongen. Daarna nog een potje Yahtzee gespeeld samen met Johanna. Na het eten met de jongens over drugs gesproken. Ze gebruiken het allebei en zijn natuurlijk benieuwd hoe wij als Nederlanders tegen over drugs staan. Ze dachten trouwens dat alles door de regering wordt voorzien. Nou hun uitgelegd hoe legaal en illegaal soft drugs zijn in Nederland. We hebben natuurlijk weer een vergadering gehad vanavond. Het bouwproject gaat erg goed. Er zijn 2 personen vanuit Chennei hier die ze helpen met het solar systeem. Wat we begrepen zal het werk nog 2 dagen duren en dan is het klaar. De vergadering ging over hoe je met de kinderen om moet gaan. Moet je ze kusjes geven en omhelzen en zo. Ik merk dat ze allemaal erg onervaren zijn en nog veel dingen moeten leren. Het valt ons op hoe onvoorbereid die Zweedse mensen zijn. Madan vertelde nog dat toen hij vertelde tegen zijn familie dat hij met buitenlanders wilde gaan werken toen was hun reactie dat kan toch niet hoe die mensen zich gedragen. De familie zag wel eens beelden op tv van westerse mensen die op het strand liggen en altijd dronken zijn. Zo zien de Indiase mensen ons dus. Maar jeetje hoe misbruiken de mensen waar wij nu werken alcohol en tabak en geven zo een verkeerd voorbeeld aan hun kinderen! Morgen gaan we starten met handen en gezicht wassen, tanden poetsen. Dat zal wel afgaan van de schooltijd maar ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Madan heeft wat aan de anderen uitgelegd hoe we het moeten doen, nou voor ons is het een bekend iets alleen is het dan met wat meer kinderen.