06 maart - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu 06 maart - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu

06 maart

Door: Colina

Blijf op de hoogte en volg Colina

06 Maart 2014 | India, Sīkar

Vanmorgen op tijd even de e-mail gecheckt want ik was benieuwd of we iets van Ellen hadden gehoord over de verjaardag van Yindee. Nou daar kregen we een leuke foto van terug die dikke met een feestmuts op en ze had genoten van haar eitje.
Jacob was een beetje rillerig gisteravond en dook al op tijd zijn bedje in en sliep ook gelijk. Ik heb nog even liggen lezen met de hoofdlamp en ben op een gegeven moment weg gedoemeld. Drie keer naar de wc geweest en dat is niet echt prettig hier. Ik moet me aankleden zaklamp mee voor de trap het veld oversteken en dan ben ik pas bij de wc. Ik ben blij als we volgende week weer gewoon een wc op de kamer hebben. Ik pas natuurlijk mijn drinkpatroon er ook op aan en dat is niet altijd goed maar het is niet anders. Ik kan moeilijk s’morgens met een fles gevuld met urine over het veld lopen als de dames druk doende zijn. Jacob voelde zich een beetje zo zo. Hij zou het vanmorgen wel rustig aan gaan doen, We zien wel hoe het gaat. Op school aangekomen ben ik langs de flats gelopen en bij de tweede flat waren de kinderen wat opdringerig. Of het kinderen van de school waren weet ik niet maar sommige knepen of aaide mij over de billen en dat is not done! Misschien had het er ook wel mee te maken dat Jacob er nu niet bij was ik liep daar als enige westerling. Ik kwam Linnea nog tegen en die heb ik die straat maar niet ingestuurd. Op school aangekomen stonden de emmers al weer klaar en een aantal kinderen zaten al in de rij. Ja hoe lang ga je door want de kinderen druppelen 1 voor 1 binnen. Er werd afgesproken dat we tot het gebed doorgaan. Het water hadden we gisteren weggegooid maar dat was niet de bedoeling. Overgooien bij elkaar en dan de lege emmers schoon maken want het was een beetje een rommeltje in het gebouw geweest vanmorgen. Oké no problem. Op een gegeven moment zag Jacob dat een paar kinderen na het poetsen met de borstels wegliepen. Hij is er met een meisje achteraan gegaan en ze hadden er weer drie terug. Dat idee hadden we gisteren ook al. Morgenvroeg gaan we bij de opening staan en laten we geen kinderen meer van het veld gaan. De kleding en schoeisel dat volgende week verstrekt gaat worden zal moeizaam gaan. Nou niet moeizaam maar het blijkt dus dat de ouders de nieuwe kleding gewoon doorverkopen om alcohol en tabak ervan te kopen. Onze klas verliep wel weer goed. We zijn begonnen met de weekdagen en daarna het optellen. Linnea had het volgens mij niet helemaal goed begrepen want ze bleef bij het bord de sommen opschrijven en uitleggen met als gevolg dat de kinderen het gewoon overschrijven. Haar nogmaals uitgelegd dat we de kinderen individueel op hun leitjes opdrachten geven en hun helpen daar waar nodig. Ieder kon een rij nemen. Het viel ons op dat het best wel mee valt wat dat betreft. Er zijn wel twee nieuwe kinderen bij die het niet kunnen dus eigenlijk moeten die terug naar de 1ste klas. We laten ze wel zitten want Emiel heeft het al druk genoeg en hij is al twee dagen zonder Phillip. Lieseloth ging vanmorgen ook nog niet naar school. Ram Singh kwam af en toe voorbij en hij gaf aan dat hij over 10 minuten zou beginnen met het Hindi. We hadden gisteren tegen hem gezegd dat de manier waarop hij het afgelopen week deed door dingen erbij uit te beelden en geluiden erbij te maken de kinderen dat erg leuk vinden. De kinderen zien dan ook een andere kant van hem. Vanmorgen genoten de kinderen er weer van. Eens kijken hoe het gaat met het spelen, iedereen zou met hun eigen klas een spelletje doen. Emiel lukte het niet en kwam het ook melden. Onze kinderen gingen even snel naar huis om wat te drinken en dan zouden we duck duck Goose doen. Daarbij moeten ze cijfers opnoemen en wij geven aan waar ze steeds moeten beginnen. De kinderen vonden het erg leuk. 1 Meisje die altijd wat stilletjes is die was me toch razend snel. Ik heb onze kleedjes even naar binnen gebracht en Aron vroeg of ik even wilde fluiten zodat iedereen in de kring ging staan. Dat ging goed. Ze kregen allemaal weer een banaan en sommige zie je voorzichtig de banaan verstoppen en op een andere plaats gaan zitten. Nou ik had sommige wel in de gaten. Vanmorgen hoefde we Johanna er niet aan te helpen herinneren dat ze de tandenborstels mee moest nemen maar toen we van school vertrokken wel weer. Ja het is soms zo’n warhoofd. Op de weg terug zag ik Jacob soms al met zijn ogen dicht zitten. Ik vraag geregeld aan hem hoe het gaat. Volgens mij baalt hij daar soms wel van maar ik heb maar weer eens uitgelegd dat ik me dan zorgen maak en wil weten hoe het gaat. Bij terug komst ben ik de vesten maar weer gaan wassen. Van die van Jacob kwam gewoon zwart eraf, het is meer stof. Tijdens het eten gevraagd hoe het met mijn kereltje was en hij is wel verstandig hij gaat vanmiddag niet mee. Ik heb gisteravond het plan geopperd dat we vanmiddag wel terug kunnen gaan om de haren te gaan wassen van de kinderen. Vanmorgen tijdens het ontbijt moesten mensen aangeven of ze mee wilden. We hadden al gezegd als er maar drie gaan dan gaan we ook niet wat wil je ook met 65 kinderen. Maar uiteindelijk koos iedereen toch om mee te gaan, behalve mijn schatje dus. Ik ben even met hem naar boven gegaan en ik wilde dat hij zijn temp even zou meten. Hij was bij terugkomst ook weer even rillerig geweest. Hij heeft een klein beetje hoofdpijn en voelt zijn lijf een beetje maar voelt zich niet ziek. Hij had 39,5 en daar schrokken we toch wel van. Wat paracetamol erin en het bed in. Ik heb besloten ook om maar hier te blijven want die koorts vind ik wel eg hoog en wil hem niet alleen laten. We balen wel allebei een beetje omdat we er wel zin in hadden vanmiddag en wij het ook geopperd hebben. Johanna kwam nog vragen wat ze nu allemaal mee moest nemen. Nou het komt wel goed volgens mij.
Ik heb vanmiddag dus maar een beetje zustertje gespeeld. Veel water naar binnen gieten en een bouillon erbij! We zijn trouwens heel erg benieuwd hoe het met My gaat, die is vanmorgen met Marie nar Jaipur vertrokken om een longarts te raadplegen. Jacob zegt net dat het hier al aardig op een ziekenboeg begint te lijken er zijn nu al 4 mensen die zich niet lekker voelen. Maar wat blijkt het zijn er al 5! Phillip is vanmiddag met de zoon van Madan ook al naar de dokter. Jacob zegt dat als het aanhoudt hij in Goa wel naar een dokter gaat daar zijn de voorzieningen waarschijnlijk beter want daar heb je meer toeristen. Beneden chai gedronken en Jacob voelt zich een beetje beter. Hij gaat niet meer aan het werk gewoon wat uitzieken/uitrusten en dan zaterdag vertrekken. We willen toch nog een lekkere vakantie hebben. Emeil vertelde dat het een grote chaos was geweest vanmiddag. Ja de ervaren krachten waren er niet bij! Er waren ca 100 kinderen en de kinderen van de school klaagde al dat er kinderen waren die normaal niet naar school gingen. Nadat ze klaar waren brak de hel helemaal los. Kinderen vochten en bij Emeil hebben ze zijn broek weer omlaag getrokken. Toen hij zijn pet afdeed op hun verzoek begonnen ze hard te schreeuwen en liepen weg. Ja een glad geschoren onderkop en bovenop een haardos en dat flink blond ja dat is schrikken. De chai was lekker en we hadden eens twee kopjes er waren niet zoveel mensen. Jacob drinkt goed en loopt dus veel op en neer naar de wc om te plassen. Hij ging even in de zon zitten op ons terras ik vond dat hij dat niet moest doen. Hij ging in de schaduw zitten en kreeg het gelijk koud en werd wat rillerig. Hij is maar weer op bed gaan liggen. De temp gaat niet meer omhoog maar hij voelt zich niet oké, dat zie je ook wel aan hem. Hij heeft wel goed gegeten en na het eten is hij weer naar bed gegaan. Ik heb even de mooie foto van Yindee op facebook gezet en de mail naar Helma verstuurd. Dat lukte vanmiddag maar niet. De verbinding is hier vaak slecht. Ik heb even kort een werkoverleg gehad met Linnea wat we morgen gaan doen en het formulier aan Ram Singh gegeven die het mag kopiëren. Die was blij met het voorbeeld want hij wil morgen een soort test gaan doen met de kinderen. Hij wil de beste klas zijn.
Rond 20 uur was My weer terug vanuit Jaipur. De arts denkt dat ze astma heeft en haar moeder blijkt dat ook te hebben. Ze heeft allerlei test gehad en is ook onder een scan doorgegaan. Het zag er allemaal goed uit. Ze had ooo urine moeten inleveren maar dat was niet prettig ze werd in een ruimte gezet waar op de vloer allemaal urine lag. Dat was het enige slechte aan het ziekenhuis. Het heeft zo lang moeten duren omdat het drie uur duurde voordat haar verzekeringsmaatschappij door gaf dat ze de rekening zouden betalen (100 euro) een koopje dus. Ze moet zaterdag weer terug komen e dan vijf dagen in Jaipur blijven voor nog meer onderzoeken en waarschijnlijk instellen op medicatie. De arts had tegen haar gezegd dat ze moet stoppen met werken met de kinderen en weg uit de zandbak. Goa was een goede optie. Heel misschien treffen we haar daar volgende week dan nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Sīkar

Vrijwilligerswerk India 2014

Geen

Recente Reisverslagen:

19 Maart 2014

19 maart

18 Maart 2014

18 maart

17 Maart 2014

17 maart

16 Maart 2014

16 maart

15 Maart 2014

15 maart
Colina

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 45
Totaal aantal bezoekers 5034

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 19 Maart 2014

Vrijwilligerswerk India 2014

Landen bezocht: