17 februari - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu 17 februari - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu

17 februari

Door: Colina

Blijf op de hoogte en volg Colina

17 Februari 2014 | India, Sīkar

Ik heb een wat mindere nacht gehad. Ik werd door mijn schatje vanmorgen wakker gemaakt. Ik kon niet in slaap komen steeds koude voeten en zo, klote. Ik kreeg gelijk een bak koffie en een peuk. We zitten dan op het randje bij de deur. Ik loop altijd eerst naar de wc en de heren zien mij dan en weten dan ook wel dat het water warm gemaakt kan worden. De andere vrijwilligers liggen tot 10 a 15 minuten voor het ontbijt nog op bed. Ze wassen zich niet ze poetsen alleen de tanden na het eten en dan aan het werk. Ik kan snappen dat ze denken we worden alleen maar vuil maar ik ben van mening dat ze toch in ieder geval wat water over hun gezicht en haren kunnen doen. We moeten toch het goede voorbeeld geven! We kregen vanmorgen weer pannenkoeken te eten. Jacob en ik vinden het eten wel goed maar er zit amper variatie in. Ze gebruiken de zaken die ze zelf verbouwen en dat is het dan. Het zijn ook vaak dezelfde groenten die we te eten krijgen. Op naar het werk. Wij gaan bij aankomst de flats langs en vanmorgen werd mijn naam geregeld geroepen. Ja Coco is dan ook niet zo moeilijk voor ze. De ouders beginnen ons te kennen en geven aan de kinderen ook aan dat ze naar school moeten. Het valt ons op dat de andere vrijwilligers helemaal niet de kinderen gaan ophalen. Ze staan op het schoolplein te wachten tot de kinderen komen. Ze staan doelloos te wachten, erg gaat geen initiatief vanuit. Als de kinderen in de rij staan dan helpen ze ook niet mee met aangeven hoe ze moeten staan of de zakken controleren. Na het hele ochtend ritueel kon de klas weer gaan beginnen. Ik heb aan Ram Singh gevraagd of hij aan de lerares en de kinderen wilde uitleggen dat we vandaag foto’s van hun gaan maken om de studentenkaarten te gaan maken. 1 voor 1 moesten ze dan naar de muur komen zodat ik het kon doen. Er waren vanmorgen 35 kinderen in onze klas, dus ik was wel even bezig. De kinderen konden daarna hun foto even bewonderen. Vanmorgen was er een nieuwe lerares die naailes ging geven. Er staan 6 trapnaaimachines in de klas. 1 Meisje mocht een rok maken de andere kregen een lap en konden hierop oefenen zonder garen. Ze hadden er wel plezier in. Jacob was vanmorgen ook nog druk met een geit van het plein te krijgen maar hij kwam toch vaak terug. Later met zijn tweeën en toen hebben de jongens ze maar opgepakt en wat verder weggebracht. We hebben vandaag weer het abc in Engels en Hindi gedaan en de getallen. We komen er achter dat het niveau niet echt hoog ligt. De groep is best groot en van de anderen hoor je dan dat ze het druk hebben met bijvoorbeeld drie kinderen. Nou het moet niet gekker worden. Ze voeren in dat andere clubje niet echt veel uit en dan lopen sommige kinderen ook nog weg. Wij moeste af en toe wel wat kinderen terug brengen naar het kinderdagverblijf. Voordat we het in de gaten hadden zat de tijd er weer op en konden de kinderen zich gaan uitleven. Jacob heeft een aantal kinderen aan de boom gehangen. Je kunt merken dat bepaalde jongens veel naar Jacob trekken. Het is goed dat ze een man als voorbeeld hebben. We zouden vanmiddag naar de stad gaan om daar Ghan te ontmoeten. We hebben hem een sms gestuurd dat we zo rond 1345 in Sikar zullen zijn. Hij stuurde een sms terug dat hij nu weer ergens anders is dus helaas. Ik zei tegen Jacob dat hij misschien Manoj heeft gesproken en daarom er niet is. Je weet het nooit. Ajay blijft maar steeds vragen om de foto van zaterdagavond. We hebben hem vanavond maar gestuurd. Vanmiddag hadden we dus niets te doen. We zijn samen de was gaan doen. Daarna niets meer. Ik verveel me wel een beetje ik bent gewend om in de middag ook nog te werken maar ja hier dus niet. Ik ben even op het dak gaan zitten daar liggen dan de andere vrijwilligers in hun bikini te zonnen. Dat gaat mij iets te ver. Jacob heeft de foto’s van de kinderen op de computer gezet en daarna op de usb stick. Het is heel veel werk want daarna moet hij het op een formulier printen en dat van 35 tot 40 kinderen. De anderen hebben er maar een paar. Dat wordt de hele week aan het werk achter de computer. Nu zit Jacob met Ram Singh achter de computer om het te proberen. Vanmiddag hebben Jacob en ik een spelletje gespeeld en daarna zijn we gaan lopen. Vanmiddag hebben we het even over het verblijf hier gehad. We vinden het leuk maar we weten nu al dat we hier niet meer terug zullen komen. Er is te weinig werk voor ons, het opstarten gaat zo langzaam. We vinden dat de andere vrijwilligers bijvoorbeeld ook in de ochtend langs de flats moeten gaan lopen, de ouders leren ons dan ook kennen maar ja als ze dat niet doen. Ik merk dat ik mijn inspiratie een beetje kwijt ben voor wat betreft het schrijven. Ik denk dat ik maar ga stoppen misschien gaat het morgen weer beter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Sīkar

Vrijwilligerswerk India 2014

Geen

Recente Reisverslagen:

19 Maart 2014

19 maart

18 Maart 2014

18 maart

17 Maart 2014

17 maart

16 Maart 2014

16 maart

15 Maart 2014

15 maart
Colina

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 43
Totaal aantal bezoekers 5079

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 19 Maart 2014

Vrijwilligerswerk India 2014

Landen bezocht: