18 februari - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu 18 februari - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu

18 februari

Door: Colina

Blijf op de hoogte en volg Colina

18 Februari 2014 | India, Sīkar

Wat heb ik toch lekker geslapen, 9 uur. We waren allebei voor de wekker wakker maar dat geeft niet. Ik dacht lekker rustig een bak koffie drinken maar helaas de stroom lag eraf dus de koffie was pas na het douchen. De stroom zit op een andere groep dan het licht want dat deed het wel. Ik ben nog vergeten op te schrijven van gisteren dat een van de vrouwen op onze slaapkamer kwam om ons een geluksbandje om te doen. Een gebruik dat wij wel kennen maar meestal kregen we dat bij het aankomst. Wel bijzonder dat ze bij ons op de slaapkamer kwam. Iedere ochtend tandenpoetsen dat mag nog samen aan de wasbak die buiten zit maar dan scheiden onze wegen. Het is wel even lekker zitten bij het vuur wachten totdat het water warm is. Na het douchen zitten wij op ons grote balkon of zo iets naar beneden te kijken wat de vrouwen allemaal aan het doen zijn. We hebben regelmatig zwaai contact met oma. Jacob zei dat ouderen vaak wat vrijer worden, ze zwaait ook naar Jacob. Je ziet dat zij ook niet vaak haar hoofddoek naar voren doet. Ze heeft het wel druk en loopt veel heen en weer. Je ziet haar nooit bij haar man. Die heeft volgens ons reuma, zijn handen zijn flink vergroeid. We zien hem nooit iets doen maar volgens ons had hij vandaag een goede dag want hij is vanmiddag bezig geweest met onkruid wieden. Onder de waslijn staan/hangen wat tomatenplanten en we zagen wat boontjes maar die kan je op 1 hand tellen. We zijn maar weer de tuk tuk ingestapt om te gaan kijken hoe het met de boefjes gaat. We zijn langs de flats gelopen en we raken bekend bij de ouders. Wij wachten eigenlijk op het teken dat we de families kunnen gaan bezoeken. Volgens mij hadden ze gezegd dat dat deze week zou gaan plaats vinden. Madan is druk bezig met andere dingen. De twee jongens worden niet aangestuurd. Ik vroeg aan Ram Singh of men vanmorgen het schoolplein niet konden opruimen. Hij gaf aan dat we vanmiddag dat zouden gaan doen en ook nog zouden gaan spelen met de kinderen. Nou volgens mij stond er vanmorgen op het bord dat er Hindi les en nog meer dingen zouden zijn. Dus ik denk dat dit niet gaat gebeuren. Ik moet mijn tempo hier heel erg gaan aanpassen want er is vanaf 12 uur niets meer voor mij te doen. Ja er zijn wel wat cursussen maar de meeste ken ik allemaal wel. Het is in de middag gewoon relaxen, wat lezen, een spelletje doen en op het einde van de middag gaan we ca 1,5 uur lopen. Er waren wat minder kinderen vanmorgen, maar het gaat er een stuk beter aan toe dan een week geleden. De kinderen blijven veel beter in de lijn staan en het volkslied zingen ging volgens mij vandaag heel erg goed. Ik zag de gezichten van de jongens niet verschieten zoals de afgelopen dagen wel eens gebeurde. Wij hadden natuurlijk net zoals de kleuterklas de meeste kinderen. Ik vroeg aan My en de Portugese of 1 van hun ons niet kon komen helpen omdat hun maar twee kinderen hadden, moeilijk moeilijk, jeetje 1 op 1 dat lijkt ons een beetje overdreven. De dames kregen weer naailes vanmorgen zodat 1 andere vrijwilliger niets te doen had en die hielp ons mee. Wel fijn. We zijn begonnen met Hindi les en daarna nam Jacob het over met het ABC. Hij heeft op een gegeven moment een paar letters op het bord geschreven en een paar kinderen konden het oplezen. Die begrijpen het dus! Jacob heeft ook de woorden Apple, ball, cat en dog op het bord geschreven. Daarachter had hij een kleine tekening gemaakt. De lerares moest lachen omdat er amper verschil tussen en kat en hond zat. Op een gegeven moment werden de leitjes opgehaald en ik stond daar van te kijken want het was volgens mij nog geen tijd. Een jongen was daar mee begonnen en dat was niet de bedoeling. De lerares wees hem dus terecht en de leitjes werden weer uitgedeeld. We zijn nog eventjes doorgegaan maar de anderen gingen op een gegeven moment vegen met als gevolg dat het erg ging stuiven. Een jongen gaf aan mij aan dat een andere jongen zat te snoepen, zijn mond gecontroleerd en ja hoor. Uitspugen lukte niet meer. Hij bleek nog wat snoepjes te hebben maar het lukte maar moeilijk om die te pakken te krijgen. Toen ik ze had deze maar afgegeven aan de jongens. Nadat we gestopt zijn ben ik naar de meisjes gegaan die aan het naaien waren. Ik vind dat ook wel leuk om een klein beetje te helpen bijvoorbeeld als de spoel niet goed zit en de draad nog niet naar boven is gehaald, gelukkig weet ik het wel een beetje. Ik vind dat ook wel prettiger dan met dat stelletje wilden buiten te spelen. De deur wordt wat dicht gehouden want anders komt dat jonge grut ook hier de boel verstoren. Op een gegeven moment waren de tuk tuks er al, 15 minuten te vroeg. Na het eten hebben we de studentenkaarten gemaakt. Nou ja de foto’s erop geplakt en morgen moeten we de namen, moeders en vaders naam en zussen en broers erbij zetten. Daarna moeten we opschrijven welk niveau ze hebben. Ik denk dat we daar wel even mee bezig zijn, want de groep is zo groot dat we de namen waarschijnlijk niet allemaal kunnen onthouden. Het weer is nu echt aan het opwarmen. We zijn pas tegen half 5 gaan lopen dan is het wel te doen. Jacob zei dat het al warmer was dan gisteren en daar had hij gelijk in want ik zweette een beetje wat ik normaal nooit gauw doe. Als we zo over straat lopen dan kijk ik de mannen niet aan, dat weet ik nog van de vorige jaren. Ik zeg ook niets tegen ze, dat moet Jacob maar doen. De wagens en brommers die we tegen komen gaan echt niet aan de kant als ze in de verte iemand zien lopen, wij moeten maar opzij gaan. Wij drinken na onze wandeling altijd even een bouillon en dan kunnen we onze truien aantrekken. Klaar voor het diner, het was vandaag lekker pittig en ze hadden zelfs aardappelpuree. Ik heb dat maar niet genomen want het was erg vast en ik heb wat moeite met de ontlasting. De ene dag maar een pruim en de andere dag een dulcolax. Het eten is hier niet zo vet als anders. Tijdens de maaltijd moest een rooster gemaakt worden voor het douchen. Voor ons geen probleem omdat wij dat in de ochtend doen. De anderen doen dat in de middag. We hebben nu ook afspraken gemaakt om de wc schoon te maken, dat doen de vrouwen juist niet. In de avond hebben we nog met Madan gesproken, die hebben we vandaag amper gezien. Hij is veel bij de bouw aanwezig. Er zijn nu mensen aan het metselen, die zijn ongeschoold en dan moet hij er steeds bij blijven zodat het werk goed gedaan wordt anders moet het weer afgebroken worden. We hebben aan hem gevraagd wat wij voor de kinderen kunnen kopen, voor kleding wordt er wel gezorgd. Hij gaf aan dat dat toch wel het belangrijkste is. We konden ook wel zeep en waspoeder kopen want dat hebben ze altijd wel nodig. Tandpasta en borstel dat kunnen ze zelf niet kopen als het op is dus dat is niet zo’n goed plan. We gaan ook nog wel op zoek naar slippers of T-shirts, we nemen Ram Singh wel een keer mee. We hebben aan Madan gevraagd of er in de middag niets is te doen voor ons. Hij gaf aan erg druk te zijn met het andere project en in de middag worden er wel work shops gegeven. Hij heeft nu 3 vrijwilligers hier die speciaal voor de bouw hier zijn en ook gesponsord worden dus dat gaat even voor! Met betrekking tot de werklui op het nieuwe project die komen pas opdagen als hun verdiende geld op is, ze denken niet vooruit. Wij zouden gaan sparen voor slechtere tijden maar hier niet. Het valt ons dat de anderen vroeg naar bed gaan, wij zijn nu de laatste die in de recreatie ruimte zitten, die jonge lui slapen wat af!
Toen ik terug liep naar de kamer kwam ik Madan en Ram Singh nog tegen, Ram Singh maakt grapjes dat ik hem net zoals zijn moeder vroeger bij hem deed bij zijn oren moet pakken. Madan legde uit dat moeders dat bij kleine kinderen doen. Hem maar uitgelegd dat dat bij ons niet anders gaat!
Trouwens zoals ik al schreef liggen de anderen in hun bikini op het dakterras in de middag. Madan was vanmiddag even naar boven gegaan want hij moest een meisje hebben en ja zij lag daar. Madan helemaal van slag natuurlijk. Ik dacht toen ik dat gisteren zag al eigenlijk dat moet je hier niet doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Sīkar

Vrijwilligerswerk India 2014

Geen

Recente Reisverslagen:

19 Maart 2014

19 maart

18 Maart 2014

18 maart

17 Maart 2014

17 maart

16 Maart 2014

16 maart

15 Maart 2014

15 maart
Colina

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 59
Totaal aantal bezoekers 5065

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 19 Maart 2014

Vrijwilligerswerk India 2014

Landen bezocht: