11 februari - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu 11 februari - Reisverslag uit Sīkar, India van Colina - WaarBenJij.nu

11 februari

Door: Colina

Blijf op de hoogte en volg Colina

11 Februari 2014 | India, Sīkar

Weer heerlijk geslapen, vanmorgen was ik om 4.30 alweer wakker om even naar de wc te gaan. Ik sliep daarna wel weer verder maar op een gegeven moment was er muziek dat vanuit de tempel kwam. We hadden de wekker even wat eerder gezet zodat we een bakkie leut konden nemen. En met een peuk erbij werkte het bij mij goed ik kon naar de wc. Wij hebben weer samen gedoucht, oh wat zijn we stout,straks meer. Bij het ontbijt hadden we weer heerlijke porrich, lekker warm en het ging er goed in. De tuk tuks waren er weer dus tijd om naar het werk te gaan. Er waren vanmorgen wat minder kinderen dan gisteren. We zijn wel langs de huizen gelopen, we waren nu ook met wat minder mensen. Vandaag was het de dag om nagels te knippen. Jacob liep langs de grotere jongens die hun vingers naar hem uitstaken maar hij gaf aan jullie zijn groot genoeg om het zelf te doen. De kleintjes daar moesten we het wel doen. Sommige hadden erg lange nagels waar veel vuil onder gaat zitten dus een goed doel. Qua hygiëne kunnen we nog niet erg veel we moeten eerst het vertrouwen winnen van de kinderen en de ouders natuurlijk. Het gaat langzaam en ze zijn hier pas de derde week aan het werk. In Bandara werkten ze veel langer en daar werden de handen, tanden en haren al gewassen en de kinderen kregen daar ook eten. De kinderen moesten weer het hele ritueel ondergaan met het in de rij staan en daarna konden ze naar hun klasje. Het was slecht gesteld met de concentratie vandaag en 1 meisje was veel aan het slaan. Ik stelde voor om even een spel te doen met de cijfers maar My zei dat dat niet mocht van Madan. Jammer want het is een leuke afleiding en ze raken hun energie even kwijt. Maar het is ook wel in te denken omdat je met drie klassen op het veld zit en als wij gaan spelen dan leid dat af voor de andere klassen. Jacob heeft de kinderen van groep 3 les gegeven samen met een Indiase lerares. Hij zit daar met ca 30 kinderen. De lerares kan niet goed Engels dus dat is ook een beetje behelpen. Om ca 11 uur zijn we met de kinderen liedjes gaan zingen en een spelletje gaan doen. Op een gegeven moment kwam Ram Singh aanzetten en deze had een jongen met de handen vast gebonden. Daar heb ik een opmerking over gemaakt en hij vertelde dat deze jongen steeds weg liep vandaar. Ik kan het niet goed keuren en ik vindt dat hij ook vaak kinderen een klap om de oren geeft. My vroeg aan mij wat ik van vandaag vond. Wel goed maar dat voorval met Ram Singh zit mij niet lekker. We stelden voor om een vergadering te vragen met Madan om het aan hem voor te leggen. Later die middag gaf My aan dat zij het heeft doorgegeven aan haar Zweedse contact persoon en die gaat het telefonisch opnemen met Madan. Dat is volgens haar ook een goede manier. Madan zal het dan vanavond opnemen met Ram Singh. (dat gebeurde ook wel na de vergadering die we hadden vanavond). Volgens Jacob en ik moeten we hem ook helpen als de kinderen in de rij staan, nu komt het alleen op de twee jongens neer en zij moeten alle jongens corrigeren. Dus een beetje hulp zal het ook misschien veranderen. We zien het morgen wel! De lunch was weer goed. Jacob en ik gaven aan dat we wel wat minder eten maar dat zal te maken hebben dat er hier iets minder keuze is aan de maaltijden er zijn vaak 2 gerechten met rijst en chapati. Na het eten ben ik wat was gaan doen, het weer was ook goed vandaag dus dan zal het vanavond ook wel droog zijn. Vanmiddag weer een gesprek gehad met Madan en de twee jongens die wat uitleg hebben gegeven over het project wat ze allemaal weer op moeten zetten. Ze zijn nu ook op zoek naar een familie die voor de kinderen een maaltijd gaan bereiden. Een familie krijgt dan voor 2 weken de ingrediënten en daar moet dagelijks een maaltijd van bereid worden. Ze zijn daar dan verantwoordelijk voor en je moet dus in deze nieuwe gemeenschap dat wel even uitzoeken. Zo zijn ze ook nog opzoek naar een lerares die naailes gaat geven want degene die vanmorgen is geweest had haar kindje bij zich en les geven en voor een kind zorgen is een beetje moeilijk. Ook willen ze een health care project opstellen, ze gaan dan langs de families om te kijken of er bijzonderheden zijn waar opgelet moet worden. Ze moeten echt weer van vooraf aan beginnen dus een hoop werk te verzetten. Wij willen misschien wat sneller maar dat kan niet. We zouden het leuk vinden om dat mee op te gaan zetten maar we zien het wel of het hun lukt om daar volgende week mee te beginnen. Madan heeft het ook erg druk met het solar systeem, het wil maar niet komen. Tegen 1 van de jongens heb ik gezegd dat je van volgende week moet uitgaan, komt het eerder dan valt het alleen maar mee. Hierna nog naar Hindi les gegaan. Er was wel yoga les maar ik had ook veel zin om even te gaan lopen want zoveel bewegen we hier niet. Dat komt ook omdat je weinig speelt met de kinderen zoals in de middag in Lalsot. Voor het eten werd Jacob door Aron aangesproken hij wilde hem even alleen spreken. Ja we zijn stout wij gaan samen douchen en dat was een paar van de familieleden opgevallen en daar werd over gepraat. Dit was weer bij Madan terecht gekomen en die vroeg aan Aron wat hij daarmee moest. Die gaf weer aan dat hij met Jacob zou gaan praten. Ja wat willen wij toch, de echtparen slapen nog niet eens bij elkaar op een kamer en wij gaan dan samen douchen. Jacob heeft hem uitgelegd dat het in onze cultuur wel normaal is maar wij de familie willen respecteren en dat dus niet meer zullen doen. Jacob zie als grap tegen mij dat hij morgen dan wel zal opstappen. Na het avond eten hebben we weer een vergadering gehad met de staf en dat ging over de projecten. Is iedereen tevreden en wil iemand misschien veranderen. Wij gaven aan dat we wel werken waar de hulp nodig is. Jacob had dus hulp nodig en niemand wilde verschuiven, logisch natuurlijk omdat men al langer samen werkt. Jacob en ik gaan dus maar weer samen werken. We kregen ook te horen dat je voorbeelden uit de boeken kunt halen om te onderwijzen maar je kan alleen maar 1 keer per week iets van papier geven waarop ze kunnen schrijven. De kinderen en ouders hebben helemaal geen geld om dat te kopen. Alleen de grotere kinderen die binnen les krijgen die hebben een schriftje. Het niveau qua inkomsten ligt hier nog lager en de cultuur is hier nog veel meer traditioneler dan we gewend zijn.